fredag den 15. juli 2011

100% Søren Ryge....uhmmm...duft af nybagt kringle..






Her spreder der sig en duft af hjemmebag...... Uhmmmm.... DR var så frække at sende en udsendelse med Søren Ryge hvor han besøger en gæv dame fra Åbyen ved Hirtshals... og i denne udsendelse bagte de kringle. De bagte så vi kunne dufte det helt igennem skærmen...


Sådan rigtig hjemmebagt kringle med godt med SNASK i og sukkerdrys på toppen !





Lige siden har den bedre halvdel snakket om den KRINGLE....så når det nu er fredag og han knokler for at blive færdig på job, så har jeg lige kringlet lidt godt til hans kaffe...når han engang kommer hjem....


Her følger lidt billeder og opskriften er her :


1 pk gær

lidt salt

1 kop lunkent vand

3 spsk sukker

3 æg

330 g margarine (jeg nøjedes med 275 g fordi så brugte jeg kun 1 pk. ialt med remoncen)



Hældes i en skål (ikke røre) og skålen stilles lunt og arbejder til det bobler (gæren arbejder)


Dernæst tilsættes ca. 450 g hvedemel....måske mere, da det jo afhænger hvor meget vand du kan have i din kop ;O)



Så æltes dejen sammen med "klør fem" og hæver dernæst i skålen og gerne med en tallerken over.





Når dejen har hævet rulles den ud og deles i 4 stænger hvorpå der smøres den gode snask på... 225 g margarine / 225 g sukker / lidt kardemomme / kanel.... ovenpå strøs der med rosiner.





























Dejen foldes sammen og trykkes flad...hæver efterfølgende lidt på bagepladen, hvorefter de pensles med æg og drysses med hakkede nødder og sukker. Hæver igen ca. 1/2 times tid.

Bages ved 225 gr. i 5 min og dernæst skrues ovnen ned til 200 gr. og her får den ca. 10 min.....men se efter, for når der er sukkerstads på toppen har det nemt ved at brænde og blive sort !


Og så er det bare at vente på bedømmelsen.... Han blir garanteret glad ;O)



Håber I har mod på at prøve opskriften....den er himmelsk (ups...ja, jeg kom lige til at tage en smagsprøve)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar